skola, skola, skola...



Oh yeah! Jag klarade matteprovet!!
Alldeles strålande!
1 slarvfel, å resten rätt.
Jag är så himla glad!
Dessutom verkar jag på något konstigt sätt förstå mig på det nya kapitlet i matteboken.
Helt otroligt.

Jag fick förresten fler lovord av min lärare ang. min bokrecension.
Inte nog med att han gav mig dom i klassrummet när fler elever närvarade, utan han skickade mig ett mail till!

Hej, Emilia!

Du har gjort en gedigen skrivinsats, resultatet blev mycket lyckat. Använd synpunkterna när du skriver nästa recension, så når du de riktigt höga höjderna.

Lycka till!
CHa


Säg är det inte fantastiskt? Skolan rullar på för en. gång. skull. Tack!

Jag sa ju att det skulle bli en massa skolprat den här våren. Men, men.. det är ju det jag sysslar med nu.
Bara en skolgrej till. Jag håller på, på historian att skriva en berättelse om en bondkvinna på medeltiden, på Gotland, på1300-talet.
I texten ska ingå fakta om medeltiden. Jag har börjat men behöver en fortsättning. Så.. ge mig mig gärna synpunkter och en idé om vad mer som ska hända.

Det var Marias guldklimp, sonen som skulle lyckas. De andra 5 hade tvingats att börja jobba på gården vid tidig ålder och hade redan sin framtid utsagd. Om de hade tur kanske de kunde gifta sig. Men hon hyste inget större hopp för dem. Men hennes minsta son Erik, hade hon hopp för. Det var han som skulle försörja dem när hon och Magnus inte orkade försörja sig själva längre. Erik skulle gå långt.

   De bodde ute på landet i socknen Rone på södra Gotland. Magnus var lantbruksbonde, Maria tog hand om barnen och huset. Lantbruket gick bra, jorden gav mycket och grödorna växte sig än så länge stora och fina.

   Varje lördag åkte Magnus och Maria in till den stora hansestaden Visby och bytte till sig ett och annat. De sålde potatis, morötter och lök och det hände även att Maria hade bakat bröd som de sålde. För förtjänsten kunde de då köpa med sig sådant som man annars inte hade råd med. Man kunde köpa honung eller en fin päls. Lördagar var en dag att umgås för dem två.

    Men så plötsligt kom pesten. Erik hade insjuknat samma stund som de hade hört talas om Digerdöden. Böldpesten som var en av Digerdödens sjukdomar spreds med loppor på svartråttorna som fanns på gården. Sjukdomen hade en dödlighet på 30-90% och det var bara några få som överlevde den hemska sjukdomen.

    Erik, Marias guldklimp, hade en eftermiddag fått hög feber. Eftersom han bara var 1 år gammal så skrek han mest utan att kunna tala om vad det var som var fel. Visst kände de att han var varm, men alla barn får ju 3-dagars feber, så det skulle väl gå över. När han plötsligt började skaka av frossa en natt började oron krypa in under skinnet på Maria. Det var något mer på gång, hon kände det i hjärtat.

   När morgonen kom verkade han mer än frisk, han var ivrig och ville inte sova, han ville röra sig mer än normalt men var ännu brännhet. Det Maria dock inte visste var nu att Erik drabbats av agitation, en sorts överaktivitet. Agitationen varade bara några timmar och när kvällen kom såg Maria det hon fasat för. Erik hade fått en böld i ena armhålan. Det märktes att bölden gjorde ont, då Erik gnydde till varje gång han kom emot bölden, vilket var varje gång han lade armen längs med kroppen.

   Hon hade ju hört talas om böldpest, men inte kunde väl hennes Erik.? Nej, det fick bara inte vara sant. När natten kom in på småtimmarna kräktes pojken, och han verkade inte kunna sluta. Det var som om hans kropp ville göra sig av med något som inte borde vara där.

   2 dagar senare var Erik död. Digerdöden, Böldpesten, hade tagit hans liv.


Synpunkter? Jag funderar på att skriva om en medeltida begravning. vad tror ni?

Hojt. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det ser bra ut, men en liten detalj bara... potatis och morot fanns inte här på medeltiden :)

2009-03-06 @ 21:21:14
Postat av: Sara

Usch, stackars Erik!!

2009-03-07 @ 21:15:09
URL: http://koftan.bloggagratis.se/
Postat av: Skoglund

Jag skulle vilja att du använder mer "medeltida" språk när du skriver, just bara för att få känslan av vilken epok det handlar om. Det får man först när man läser om marknaden och ser den framför sig. Beskriv gärna hur dom bodde, miljön är viktig att du dokumenterar så ingående som möjligt, särskilt i början. "pojken" är mer nutida språk "sonen" är mer dåtida t.ex. :) puss!

2009-03-08 @ 13:01:02
Postat av: ann

visst,fortsätt med pojkens begravning och sen hur familjen klarar inte klara av att gå vidare.--ett förslag bara.

2009-03-08 @ 17:09:52
Postat av: ann

förresten,gratulerar till dina skolframgångar-kramar från moster

2009-03-08 @ 17:18:40
Postat av: Klara

Oj. Vilken jobbig berättelse. Verkligen gripande.

En begravning kan bidra till att den blir vackrare, så som den börjar. För den slutar ju ganska hemskt.

Vet ju inte hur den ska läggas upp, men det är min åsikt.

Kram och lycka till! Stolt över dina akademiska framgångar!;)

2009-03-09 @ 00:26:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0